تفسير على بن ابراهيم قمى

نويسنده: سيد محمد على ايازى

معرفى اجمالى :

نام معروف : تفسير على بن ابراهيم قمى
مؤلف : منسوب به على بن ابراهيم قمى تولد: 307ه
مذهب : اثنى عشرى
زبان : عربى
تاريخ تأليف : قرن سوم
تعداد مجلدات : 2جلد
مشخصات نشر: موسسه اعلمى بيروت چاپ اول 1412ه. ق

نويسنده :

نويسندهء كتاب بالا شخصى است بنام ابوالحسن على بن ابراهيم قمى كه تا سال 307هق مى زيسته است .وى شخصى است مورد وثوق و از بزرگترين راويان شيعه . اگر چه از زندگى وى شرح دقيقى در دست نيست ;ولى علماى علم رجال همواره وى را به ديدهء تعظيم و احترام نگريسته اند. وى از جمله محرثين است كه امام حسن عسكرى (ع ) را درك كرده است .

معرفى كلى :

تفسير قمى يكى از معروفترين مصادر تفسير اماميه بشمار مى آيد كه به روش تفسير مأثور روايات تفسيرى راجمع آورى كرده است . در اهميت اين تفسير بايد گفت كه كلينى در كافى و ديگران در مجامع روايى خويش ازآن نقل كرده اند.
البته بنا بر پژوهش هاى جديد اين كتاب نمى تواند تماماً از آن على بن ابراهيم قمى باشد و شواهد اين ادعافراوان است از جمله مقدمهء اين كتاب كه بگونه اى مباحث را طرح مى كند كى گويى كس ديگرى سخن مى گويدو گاه حتى از على بن ابراهيم نيز نقل مى كند. ولى مسلم است كه بسيارى از اين تفسير از خود على ابراهيم است .

روش تفسير:

روش مفسر در اين تغيير روش روايى است ; و خط كلى حاكم بر آن نقل اخبار تفسيرى از اهل بيت (علیهم السلام) پيامبر(صلی الله علیه واله) مى باشد.
در عين حال بايد گفت كه در تفسير مذكور اخبارى است مشتمل است بر غلوو وهن و البته شايد اين بدان سبب باشد كه قمى در تفسير خويش منهج ساير تفاسير روايى را پيموده و جامع رواياتى است كه از ائمه وپيامبر در تفسير آيات آمده اند بدون اينكه به جرح و تعديل آنها پرداخته باشد.

مشخصات نشر:

اين كتاب داراى نشرهاى متعددى است كه شاخص ترين آنها عبارت است از نشر آن توسط مؤسسة الاعلمى المطبوعات بيروت كه در سال 1991ميلادى و 1412ق صورت گرفته است
منبع: كتاب آشنايى با تفاسير